Det tidiga 2020-talet har varit en turbulent tid. Pandemi, krig och en skenande ekonomi. Vår samtid är allt annat än trygg, och nu vänder sig många till det nostalgiska för att finna trygghet och tröst.
Nostalgivågen som svept in över världen märks i många olika delar av samtiden. Främst det populärkulturella som exempelvis film och musik. Klassiska filmer som Top Gun och Gladiator har fått uppföljare, medan Disney fortsätter att återskapa sina tecknade klassiker i animerad form. Även kultspel som World of Warcraft får nytt liv med ”Classic”-servrar, där spelare kan uppleva spelet i sin ursprungliga form, upp till nivå 60.
Inom musiken gör nygamla trender återtåg, som emo-genren som hade sin storhetstid i mitten av 00-talet. Evenemang som When We Were Young visar på nostalgins styrka genom att sälja ut sin festival.
Andra exempel på nostalgi är den explosiva efterfrågan på samlarkort. Hockeybilder, Pokémonkort och Yu-Gi-Oh-kort säljs idag för hundratusentals kronor på andrahandsmarknaden. Under pandemin hade förmodligen många mycket tid på hemmaplan, man började rensa i källare och vindar. I dammiga lådor hittades både det ena och det andra, exempelvis dessa samlarkort som inte bara betingade emotionellt värde utan även monetärt.
Min känsla kring nostalgivågen är något kluven, men inte nödvändigtvis på ett negativt sätt. Jag tycker absolut att man ska ägna sig åt sådant man tycker om och som ger glädje. Det jag däremot ifrågasätter är hur företag överdriver sin kapitalisering på nostalgi.
Jag upplever också att denna trend bromsar den kulturella utvecklingen. I stället för att satsa på innovation och skapa något nytt och originellt, väljer många stora företag att rikta in sig på redan etablerade fans och återanvända koncept som tidigare varit framgångsrika. Det hela underlättas också av att millenials, min egen generation, är i 30-årsåldern, har ekonomi att spendera pengar på detta på ett annat sätt än de yngre generationerna.
Oavsett perspektiv är nostalgi ett kraftfullt fenomen som påverkar hela vårt samhälle och formar både vår kultur och konsumtionsmönster.